مراقبت پوست

تاثیر سالیسیلیک اسید بر روی پوست

تاثیر سالیسیلیک اسید بر روی پوست

در طراحی و تولید محصولات مراقبتی پوست و مو از انواع اسیدها استفاده می‌شود‌. هر یک از اسیدهای موجود در فرمولاسیون محصولات زیبایی و مراقبتی کارایی و کارکرد منحصر به فردی دارند و در رفع مشکلی خاص اعمال اثر می‌کنند.  استفاده از انواع مختلف اسیدها مانند سالیسیلیک اسید، در زمینه طراحی و تولید ساختار مواد آرایشی و بهداشتی، صنعت محصولات مراقبت از پوست را دگرگون کرده است.

سالیسیلیک اسید یک ماده شناخته شده و رایج در ترکیب محصولات درمان آکنه به شمار می‌آید که حتما درباره‌ی پتانسیل عظیم آن در درمان انواع جوش شنیده‌اید. قبل از افزودن انواع کرم‌ها، لایه‌بردارها وتونرهای حاوی اسید سالیسیلیک به محصولات مراقبتی و روتین پوستی خود بهتر است با تأثیرات، کاربردها، فواید یا عوارض آن و بهترین محصولات موجود در بازار برای درمان آکنه و جوش‌های زیرپوستی یا حتی شوره‌سر آشنا شوید.

سالیسیلیک اسید یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین اسیدهایی است که در ترکیبات مواد مراقبت از پوست به کار می‌رود. در روند اسید تراپی پوست نیز از این اسید برای درمان برخی عوارض پوستی و کمک به مرتفع شدن اختلالات پوستی مختلف استفاده می‌شود‌. با وجود اینکه بافت پوست حساس و آسیب پذیر است، استفاده از این نوع اسیدها برای ساخت محصولات مراقبتی با غلظت استاندارد انجام می‌شود تا پوست صورت دچار التهاب، خشکی و قرمزی نشود.

سالیسیلیک اسید چه عملکردی بر روی آکنه‌ها دارد؟

هنگامی که منافذ پوست با سلول‌های مرده، چربی و یا مواد آرایشی باقی‌مانده روی پوست مسدود می‌شوند جوش‌های سر سفید، جوش‌های سرسیاه و آکنه‌ها روی پوست پدیدار می‌شوند. سالیسیلیک اسید به پوست نفوذ می‌کند و سلول‌های مرده‌ی پوست که باعث ایجاد جوش و آکنه می‌شوند را در خود حل می‌کند. به این ترتیب با پاکسازی منافذ جوش‌ها زودتر بهبود می‌یابند و از بروز جوش‌های جدید هم جلوگیری می‌شود.

برای این که اثر مصرف این ماده را روی پوستتان ببینید باید حدود ۶ هفته به آن زمان بدهید. اگر پس از شش هفته تغییری در پوست‌تان مشاهده نکردید به متخصص پوست مراجعه کنید.

اسید سالیسیلیک برای پوست چه می‌کند؟

هنگامی که فولیکول‌های مو (منافذ) با سلول‌های مرده و چربی پوست مسدود می‌شوند، جوش‌های سرسیاه (منافذ باز بسته)، جوش‌های سرسفید (منافذ بسته بسته) یا جوش‌ها (پوستول) ظاهر می‌شوند.

اسید سالیسیلیک می‌تواند به عمق پوست شما نفوذ کند. این دقیقاً ویژگی است که آن را به یک ماده قوی برای هدف قرار دادن آکنه تبدیل می‌کند – به ویژه برای جوش‌های سر سیاه و سر سفید.

این اسید توانایی حل کردن ناخالصی‌هایی که منافذ پوست را می بندد دارد و به همین دلیل به عنوان یک ضد التهاب و درمان کننده انواع جوش‌هایی که در سطح پوست ظاهر می شوند شناخته می‌شود.

همانطور که اسید سالیسیلیک به لایه‌های داخلی پوست نفوذ می‌کند، می تواند پوست مرده  و چربی اضافی را از بین ببرد، و جوش‌های سرسفید و سر سیاه را کاهش دهد.

تاثیر سالیسیلیک اسید بر روی پوست

مواد غذايی حاوی سالیسیلیک اسید

  • میوه هایی مانند سیب، آووکادو، زغال اخته، خرما، کیوی، هلو، تمشک، انجیر، انگور، آلو، توت فرنگی، گیلاس، گریپ فروت و آلو
  • سبزیجاتی مانند یونجه، گل کلم، قارچ، تربچه، لوبیا، بادمجان، اسفناج، کدو سبز، بروکلی و فلفل
  • گیاهان، ادویه ها و چاشنی ها مانند ادویه ها و پودرهای خشک، رب و سس گوجه فرنگی، سرکه و سس سویا
  • نوشیدنیهایی مانند قهوه فوری، شراب، آب پرتقال، سیب، چای معمولی و گیاهی، آبجو، رام و شری
  • آجیل هایی مانند دانه کاج، بادام زمینی، پسته و بادام
  • آبنبات‌های حاوی، نعناع، شیرین بیان

عوارض استفاده از اسید سالیسیلیک چیست؟

استفاده از اسید سالیسیلیک در غلظت‌های محدود معمولا عوارضی برای افراد ایجاد نخواهد کرد اما غلظت بالای سالیسیلیک اسید در تماس با پوست به ایجاد میزان خفیفی از سوختگی شیمیایی منجر خواهد شد. در افرادی که به اسید سالیسیلیک‌ موجود در محصولات مراقبت از پوست و پمادهای سالیسیلیک اسید حساسیت دارند ممکن است‌ بعد از استفاده از غلظت بالای این اسید میزان مختلفی از اسید سالیسیلیک وارد جریان خونشان شود.

باید توجه داشت که بلعیدن سالیسیلیک اسید نیز به مسمومیت خواهد انجامید و مشکلات برجسته‌ای را در دستگاه گوارشی افراد ایجاد می‌کند. در صورتی که از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید برای درمان عوارض و اختلالات پوستی خود استفاده کرده و متوجه بروز حساسیت‌های پوستی شدید لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

فواید استفاده از سالیسیلیک اسید برای پوست چیست؟

قدمت استفاده از سالیسیلیک اسید برای ساخت محصولات مراقبتی پوست به حدود ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. برای استفاده موضعی از سالیسیلیک اسید، این‌ ماده را از برگ و پوست درختانی مثل بید استخراج کرده و به مصرف می‌رساندند اما امروزه تولید مقادیر انبوهی از سالیسیلیک اسید به روش سنتری صورت گرفته و از این ماده در صنایع مختلف پزشکی، بهداشتی و آرایشی، دارویی، غذایی و شیمیایی استفاده می‌شود.

سالیسیلیک اسید با تاثیرات ضد میکروبی و ضد قارچی خود منافذ و لایه‌های پوست را از چربی، سبوم و سایر آلاینده‌ها پاک‌ می‌کند. این ماده بدون بر جا گذاشتن اثرات التهابی بر روی پوست صورت به ریزش لایه‌ها و سلول‌های مرده کمک کرده و منافذ باز پوست صورت را کاهش می‌دهد. رفع تیرگی‌ها و لکه‌های کدر توسط سالیسیلیک اسید نیز به تغییر رنگ پوست و روشن شدن آن کمک می‌کند‌. سالیسیلیک اسید با رفع حالت چسبنده و پیوسته سلول‌ها زمینه لازم برای تنفس پوستی و بهبود جریان خود در لایه‌های پوست را فراهم می‌کند‌.

تعدیل سطح چربی پوست به واسطه اسید سالیسیلیک موجود در محصولات مراقبتی و بهداشتی به درمان آکنه و جوش‌های پوستی کمک می‌کند. تنظیم غلطت سالیسیلیک اسید در برای محصولات موضعی پوست در درمان پسوریازیس، زگیل، پینه و … موثر است و به همین دلیل این اسید علاوه بر نقش مراقبتی از پوست دارای اثرات درمانی است.

سخن پایانی

اگر دچار جوش صورت و یا آکنه هستید محصولات حاوی سالیسیلیک اسید می‌توانند برای شما مفید باشند. شما می‌توانید این ماده را به صورت ژل شست‌وشو، سرم، تونر، کرم و… در روتین پوستی تان بگنجانید. در صورتی که به آکنه شدید مبتلا هستید می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا دوزهای بالاتری از این ماده را برایتان تجویز کند. اگر بدون تجویز پزشک می‌خواهید از این ماده استفاده کنید موارد احتیاط در مصرف را که در مطلب به آن اشاره شده در نظر بگیرید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *