مراقبت پوست

نکات طلایی مراقبت از پوست

نکات طلایی مراقبت از پوست

نخستین قدم برای حل هر مشکل یا پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی، شناخت دقیق و صحیح موقعیتی است که در آن قرار داریم. در مورد مراقبت از پوست نیز مهم‌ترین مسئله شناخت نوع پوست شما و ویژگی‌های مختص به آن است.

زمان درست برای تشخیص نوع پوست، حدود یک تا دو ساعت پس از شست‌وشو‌ی صورت با یک شوینده معمولی است. توجه کنید که پس از تمیز کردن و خشک کردن پوست نباید از هیچ ماده‌ی دیگری روی پوست استفاده کنید.

درصورتی‌که پس از گذشت این مدت کشیدگی یا خشکی و خارش روی پوست خود حس کردید، جزو پوست‌های خشک دسته‌بندی می‌شوید.

اگر حتی بعد از این مدتِ کوتاه با لمس پوست، چربی آن را حس می‌کنید یا پوستتان برق می‌زند بدون شک پوست شما چرب است. حالت میانه‌ی این دو مورد بهترین حالت ممکن است که متعلق به پوست‌های نرمال است.

انواع پوست

  1. پوست خشک

افرادی که دارای پوست خشک هستند، معمولا در تمام طول سال و مخصوصا بعد از شستشوی صورت، حالت کشیدگی و خارش احساس می کنند یا همیشه حالت پوسته پوسته روی صورت خود دارند. پوست این افراد چربی کافی تولید نمی کند و به همین دلیل پوست خشک می شود.

  1. پوست چرب

به ناحیه T صورت خود که شامل چانه، بینی و پیشانی می شود دقت کنید. اگر چربی زیادی روی این نواحی احساس می کنید یا پوست‌تان معمولا براق است، پوستی چرب دارید. پوست های چرب بیشتر مستعد جوش و آکنه هستند.

  1. پوست معمولی

این مدل پوست ها نه چرب هستند و نه خشک. یعنی در ناحیه T صورت احساس چربی نمی شود و بعد از شستن صورت نیز حس خارش و کشیدگی روی پوست وجود ندارد. این مدل پوست ها جزء بهترین نوع پوست ها هستند که مراقبت آسان‌تری دارند.

  1. پوست مختلط

افراد با پوست مختلط در ناحیه T صورت حس چربی دارند و در قسمت فک و گونه پوست آن ها شبیه به پوست های خشک یا معمولی است. پوست مختلط مراقبت بیشتری نسبت به باقی مدل های پوست نیاز دارد به خصوص پوست های مختلط خشک و چرب که باید دو نوع مراقبت همزمان برای آن ها انجام گیرد.

  1. پوست حساس

چهار مدل پوست گفته شده در بالا انواع رایج پوست ها هستند اما به غیر از نوع پوست، ممکن است پوست شما حساس باشد یعنی گاهی دچار التهاب و قرمزی شود و نتوانید هر محصولی حتی مرتبط با نوع پوست خود را استفاده کنید. این نوع پوست ها حساسیت بیشتری به مواد و محصولات نشان می دهند و هنگام اصلاح نیز جوش می زنند. افراد با پوست حساس به راحتی دچار آفتاب سوختگی شده و ممکن است دچار اگزما هم بشوند.

پوست نه تنها روی زیبایی ظاهری تاثیر دارد، بلکه از شما در برابر عفونت، بیماری، نور خورشید و سایر عوامل محیطی محافظت می‌کند. به همین دلیل، مراقبت از آن بسیار مهم است. برای داشتن یک پوست سالم و زیبا لازم نیست وقت یا هزینه زیادی صرف کنید. حتی رعایت چند نکته ساده هم می‌تواند به شما در محافظت از این اندام مهم کمک کند. در این مقاله از سایت هزارجور، صفر تا صد مراقبت از پوست را توضیح می‌دهیم .با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

نکات طلایی مراقبت از پوست

مراقبت از پوست چرب

ترشح بیش‌ازحد چربی در این نوع پوست، می‌تواند منجر به بسته شدن منافذ، جوش و آکنه شود. بااین‌حال، جای نگرانی نیست! با انتخاب مراقبت‌های متناسب و روتین پوست چرب می‌توانید تعادل چربی را در پوستتان برقرار کرده و از داشتن پوستی سالم و شاداب لذت ببرید.

برخلاف تصور عموم، پوست چرب نیز به آبرسانی نیاز دارد. از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی یا ژل‌های آبرسان استفاده کنید که به‌طور خاص برای پوست چرب فرموله شده‌اند. یک یا دوبار در هفته از ماسک‌های مخصوص پوست چرب یا اسکراب‌های ملایم برای پاکسازی عمیق منافذ و حذف سلول‌های مرده استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید، در کنار روتین مناسب به این نکات نیز توجه کنید:

  • در مصرف ماسک‌های صورت و سایر محصولات خشک‌کننده پوست زیاده‌روی نکنید.
  • یک یا دو بار در هفته، لایه‌برداری کنید.
  • از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده نکنید. به‌جای آن می‌توانید ژل‌های سبک‌تر را امتحان کنید.
  • از یک پرایمر یا زیرساز با خاصیت مات‌کنندگی استفاده کنید.
  • سرم نیاسینامید می‌تواند به کاهش چربی پوست کمک کند.

مراقبت از پوست مختلط

پوست مختلط، ترکیبی از ویژگی‌های پوست خشک و چرب است. در این نوع پوست، ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) چرب و براق است، درحالی که سایر نواحی مانند گونه‌ها و اطراف چشم، خشک یا نرمال هستند. این دوگانگی در نوع پوست، نیازمند مراقبت‌های متعادلی است تا تعادل چربی و رطوبت در تمام قسمت‌های صورت حفظ شود.

اگر پوست شما مختلط است، صورت خود را دوبار در روز، صبح و شب، با شوینده ملایم و فاقد صابون بشویید. از شوینده‌های مخصوص پوست مختلط استفاده کنید که چربی‌ها را از ناحیه T بدون تحریک پوست از بین می‌برند و در عین حال رطوبت لازم را به سایر نواحی می‌رسانند. بعد از شستشو، از تونر بدون الکل برای تنظیم ترشح چربی و متعادل کردن PH پوست استفاده کنید.

مراقبت از پوست خشک

پوست خشک، با ظاهری مات، پوسته‌پوسته و احساس کشیدگی، یکی از رایج‌ترین انواع پوست است. کمبود چربی و رطوبت در این نوع پوست، می‌تواند منجر به خارش، قرمزی و حساسیت شود. اگر پوست خشکی دارید صورت خود را یک‌بار در روز، ترجیحاً در شب، با شوینده ملایم و فاقد صابون بشویید، از شوینده‌های مخصوص پوست خشک استفاده کنید که چربی‌های طبیعی پوست را از بین نبرند. دقت کنید که شستشوی بیش‌ازحد، می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین برده و خشکی آن را تشدید کند.

در روتین پوست خشک از مرطوب‌کننده‌های قوی و چرب استفاده کنید که به‌طور خاص برای پوست خشک فرموله شده‌اند. این محصولات رطوبت لازم را به لایه‌های عمیق پوست می‌رسانند و خشکی، پوسته‌پوسته شدن و خارش را التیام می‌بخشند.

مراقبت از پوست روشن

برای مراقبت از پوست روشن، می‌توانید به روتین‌هایی مانند استفاده از محصولات مرطوب‌کننده و ضد اکسیدانی روی پوست اعتماد کنید. استفاده از کرم‌ها و سرم‌های حاوی ویتامین C و اسید هیالورونیک می‌تواند به بهبود روشنایی و بافت پوست کمک کند. همچنین مصرف آب کافی، استفاده از محافظت‌های مناسب در برابر آفتاب و ماساژ برای پوست روشن مناسب است.

مراقبت از پوست تیره

پوست تیره، با رنگدانه‌های ملانین بیشتر، زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارد. اما مراقبت از این نوع پوست نیز به توجه و ظرافت خاصی نیاز دارد. اگر پوست تیره‌ای دارید صورت خود را دوبار در روز، صبح و شب، با شوینده ملایم و فاقد صابون بشویید. از شوینده‌های مخصوص پوست تیره استفاده کنید که چربی‌های طبیعی پوست را از بین نبرند و PH آن را متعادل نگه دارند.

دو تا سه‌بار در هفته از اسکراب‌های ملایم یا لایه بردارهای شیمیایی برای حذف سلول‌های مرده پوست و روشن‌تر شدن آن استفاده کنید. از لایه برداری‌های خشن که می‌توانند پوست را تحریک کنند، خودداری کنید. همچنین بهتر است هر روز، حتی در روزهای ابری، از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب و طیف وسیع برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UV خورشید استفاده کنید.

روتین روانه مراقبت از پوست

حال که با نوع پوست خود آشنا شدید، بهتر است به سراغ مهم ترین کارهای مراقبتی روتین پوست برویم. این کارها باید روتین همه کسانی باشد که به مراقبت روزانه از پوست خود اهمیت می دهند.

  1. کرم مرطوب کننده

پوست شما از هر مدلی باشد نیاز به استفاده از مرطوب کننده مخصوص به آن را دارید. کرم مرطوب کننده فقط برای مراقبت از پوست خشک نیست بلکه حتی اگر پوست چرب دارید باز هم روتین روزانه مراقبت از پوست چرب شما هم باید شامل مرطوب کننده پوست چرب باشد. مرطوب کننده ها باعث می شوند رطوبت پوست شما حفظ شود اما اگر پوست‌تان دچار کم آبی یا اصطلاحا دهیدراته است، می توانید قبل از مرطوب کننده از آبرسان استفاده کنید تا هم به پوست خود آبرسانی کنید و هم رطوبت پوست را حفظ نمایید.

البته استفاده از مرطوب کننده بعد از هر بار شستشوی صورت و بدن و شب ها قبل از خواب توصیه می شود. بنابراین استفاده از آن را صرفا به زمان خروج از منزل معطوف نکنید.

همچنین مرطوب کننده را فقط برای پوست صورت استفاده نکنید بلکه برای مراقبت از پوست دست و بدن نیز استفاده از مرطوب کننده بعد از هر بار شست و شو لازم است. این کار از خشکی پوست شما جلوگیری کرده و آن را نرم و لطیف می کند.

  1. استفاده از ضد آفتاب

مهمترین مراقبتهای پوستی روزانه استفاده از ضد آفتاب است که برای همه افراد در تمام سنین و خانم و آقا واجب بوده و باید برای پوست صورت، پوست دست و سایر نواحی بدن که در معرض نور مستقیم خورشید خواهند بود، به کار می رود. اشعه های مضر داخل نور خورشید می توانند باعث چین و چروک در صورت شما شوند، پوست شما را دچار آفتاب سوختگی کنند یا حتی باعث سرطان پوست شوند. بنابراین محافظت از پوست در برابر این اشعه ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته استفاده از ضد آفتاب چیزی نیست که فقط به عنوان روتین مراقبت پوست تابستان برای شما مطرح باشد بلکه در تمام طول سال باید مورد استفاده قرار گیرد. به خصوص در زمستان برفی، انعکاس نور از برف می تواند بسیار آسیب زا باشد.

برای انتخاب بهترین ضد آفتاب، ابتدا نوع پوست خود را در نظر بگیرید و سپس spf مناسب را خریداری کنید. سعی کنید از spf زیر 15 استفاده نکنید زیرا محافظت لازم از پوست انجام نمی شود. همچنین spf بالای 50 هم چندان توجیهی ندارد. بهترین spf ها 30 و 50 هستند که شما می توانید به انتخاب خود یکی را مورد استفاده قرار دهید.

همچنین فراموش نکنید که ضد آفتاب ها بیش از 2 تا 4 ساعت قدرت محافظت ندارند بنابراین تمدید آن در طول روز را از یاد نبرید. شما می توانید از کرم های ضد آفتاب دارای مرطوب کننده یا مرطوب کننده های با خاصیت ضد آفتاب هم استفاده کنید و به جای استفاده از دو محصول جدا، تنها از یک محصول استفاده نمایید. با این کار در وقت خود نیز صرفه جویی می کنید.

  1. شست و شوی مناسب

از دیگر مراقبت های روزانه پوست باید به شست و شوی مناسب صورت اشاره کنیم. بهتر است روزی دو بار که یک بار شب قبل از خواب و بار دیگر صبح بعد از بیداری است، صورت خود را به خوبی بشویید. همچنین برای شستشوی بهتر می توانید از پاک کننده های صورت استفاده کنید تا به خوبی تمام آلودگی ها را از روی پوست صورت شما پاک کنند. برای مراقبت از پوست چرب و حساس سعی کنید از پاک کننده ملایم و ضد حساسیت استفاه کنید و به عنوان روتین مراقبت از پوست مختلط و خشک از شستن صورت با صابون خودداری کنید زیرا صابون می تواند باعث خشکی بیشتر پوست شود.

در صورتی که هر روز آرایش می کنید، به هیچ وجه با صورت آرایش شده نخوابید. این کار بسیار به پوست شما آسیب می زند. حتما شب قبل از خواب به کمک یک آرایش پاک کن یا میسلار واتر صورت خود به طور کامل از مواد آرایشی پاک نمایید.

برای شست و شوی مناسب بدن نیز دوش کوتاه روزانه یا استحمام یک روز در میان را فراموش نکنید. این کار باعث می شود تعریق و آلودگی ها از بدن شما زدوده شوند.

  1. کرم دور چشم

پوست دور چشم حساسیت بیشتری نسبت به پوست صورت دارد بنابراین نیاز به مراقبت متفاوتی است. حتما شما هم می دانید که نباید ضد آفتاب را به دور چشم بزنید. همچنین بهتر است مرطوب کننده دور چشم نیز متفاوت از مرطوب کننده معمول صورت باشد. پس با این اوصاف برای مراقبت از پوست دور چشم چه کنیم؟

برخی از متخصصان بر این باور هستند که استفاده از کرم دور چشم برای افراد بالای 30 یا 40 سال مناسب است و قبل از آن پوست دور چشم نیاز به مراقبت خاصی ندارد اما برخی دیگر این کرم ها را به افراد بالای 20 سال نیز پیشنهاد می کنند. حال تصمیم با شما است که کدام باور را انتخاب کنید اما توصیه ما این است که اگر بالای 30 سال هستید، حتما از کرم های دور چشم هر روز به صورت مرتب استفاده کنید.

کرم های دور چشم انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی خاصی را ارائه می دهند. بنابراین برای انتخاب بهترین کرم دور چشم خود، ابتدا نیازتان را شناسایی کنید. می خواهید سیاهی زیر چشم خود را برطرف کنید یا پف آن را از بین ببرید یا چین و چروک چشم را کمتر کنید؟ برای هر کدام از این موارد باید محصول مرتبط را استفاده کنید. همچنین می توانید کرم های دور چشم مختلف را لایه به لایه به کار ببرید و همزمان چند نیاز خود را برطرف کنید.

بهترین زمان استفاده از کرم دور چشم نیز صبح و شب بعد از شستشوی کامل صورت است. البته بهتر است شب یک ساعت قبل از خواب این کار را انجام دهید تا کرم زمان مورد نیاز برای جذب شدن را داشته باشد.

  1. ورزش، تغذیه و خواب مناسب

ورزش مرتب مخصوصا ورزش هایی همچون یوگا که باعث آرامش می شوند و استرس را از بدن دور می کنند یکی از بهترین روش های مراقبت پوستی هستند. همچنین داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع سبزیجات، غلات و میوه ها به سلامت و شادابی پوست شما بسیار کمک می کند.

داشتن خواب کافی و در زمان مناسب نیز یکی دیگر از موارد مراقبت از پوست است. همچنین سعی کنید زیاد به پوست خود دست نزنید، این کار آلودگی را به پوست شما منتقل می کند. اگر سیگار می کشید، ترک آن هم سلامت پوست شما را افزایش می دهد.

1.از پوست گردن و قفسه سینه به راحتی نگذرید.

زمانی که صحبت از مراقبت از پوست می‌شود، تمرکز برخی افراد فقط روی صورت شان است. به یاد داشته باشید که علاوه بر صورت، گردن و قفسه سینه نیز در معرض دید هستند. پوست این قسمت‌ها نسبت به سایر قسمت‌های بدن نازک‌تر بوده و بیشتر در معرض آسیب‌ قرار دارند.

بنابراین برای مبارزه با نشانه‌های پیری و درخشان نگه داشتن پوست این نواحی، حتما آنها را مرطوب و لایه برداری کنید و به آنها ضد آفتاب بزنید.

  1. پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید.

اضافه کردن لایه برداری به برنامه مراقبت از پوست، اقدامی عالی است، زیرا سبب از بین رفتن سلول‌های پوستی مرده و ایجاد فضا برای سلول‌های پوستی جدید و سالم‌تر می‌شود. با این حال در لایه‌برداری پوست صورتتان نباید زیاده‌روی کنید.

فرقی نمی‌کند از لایه‌بردارهای فیزیکی استفاده می‌کنید یا لایه‌ بردارهای شیمیایی، در هر صورت باید بین هر بار لایه برداری مدتی به پوستتان استراحت دهید. یک یا دو بار لایه برداری در هفته برای بیشتر انواع پوست‌ها کافی است. لایه برداری بیش از این مقدار می‌تواند سبب تحریک پوستتان شود.

  1. از ساعت خواب‌تان کم نکنید.

خواب نقش زیادی در سلامتی بدن و زیبایی صورت و پوست دارد. شما باید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید تا بدن تان برای ترمیم و به دست آوردن انرژی دوباره برای روز بعد زمان داشته باشد.

اگر به بدن تان برای استراحت و تجدید نیرو زمان کافی ندهید، در نهایت با پف چشم، حلقه‌های سیاه دور چشم، جوش، چین و چروک، التهاب و دیگر مشکلات پوستی مواجه می‌شوید. اگر در خوابیدن مشکل دارید، یک برنامه شبانه آرامبخش برای خود تنظیم کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *