مراقبت پوست

مراقبت از پوست در سفر

مراقبت از پوست در سفر

بروز لکه‌ها و جوش‌های مختلف روی پوست، هنگامی که سفر می‌کنید بسیار ناخوشایند است. این مسئله زمانی تبدیل به دغدغه می‌شود که عوارض پوستی روی صورت پدید می‌آیند و زیبایی شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. آب‌وهوا، رژیم غذایی و سبک زندگی، علت اصلی تغییرات ظاهری پوست صورت در سفر است. نکته مهم‌تر این است که برای مراقبت از پوست در سفر، روش‌های آسانی وجود دارد که در این مقاله درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه عواملی در سفر روی پوست تاثیر می‌گذارد؟

غفلت از روتین پوستی

شاید ریتم تند سفر اجازه پایبند ماندن به روتین پوستی منظم را ندهد که این هم معمولا اجتناب‌ناپذیر است. وقتی همه روز در حال دویدن و عجله برای رسیدن به پرواز یا سایر برنامه‌های سفر هستید، ممکن است فراموش کنید حتی صورتتان را به خوبی بشویید.

اگر پوستتان را با شوینده مناسب آن نشویید، تجمع آلودگی روی آن باعث ایجاد بافتی غیرهمسان و در نهایت بروز جوش می‌شود.

در طول سفر پوست در معرض عوامل جدید مختلفی قرار می‌گیرد. شما باید از پوستتان در برابر هرکدام از آن‌ها محافظت کنید. در چنین شرایطی تصور کنید روتینی را هم که پوست به آن عادت کرده، کنار بگذارید.

در این صورت غالبا پوست دچار شوک می‌شود و نشانه‌هایی مثل حساسیت، خشکی یا چربی زیاد، جوش و آکنه را از خود بروز می‌دهد.

عوض شدن آب‌وهوا یا حال‌وهوا؟

معمولا سفر برای این است که آب‌وهوایی عوض کنید، روحیه‌ بهتری پیدا کنید و کمی از روتین زندگی فاصله بگیرید. این در حالی است که امکان دارد پوست با سفر نسازد و به کوچک‌ترین تغییرات آب‌وهوایی واکنش نشان دهد.

هنگامی که به مقصدی با آب‌وهوای خشک سفر می‌کنید، پوستتان جوش می‌زند، به خصوص اگر آب کمی بنوشید، این مشکل حادتر می‌شود.

آب‌وهوای سرد هم باعث خشکی بیشتر و التهاب پوست می‌شود. با این حال در صورت سفر به شهری شرجی و گرم پوست با تولید چربی زیاد و انسداد منافذ، نارضایتی خود را از تغییر شرایط نشان می‌دهد.

-آفتاب بهاری؛ دشمن پوست

یکی از مهم ترین عواملی که باعث پیری پوست می شود، تشعشعات مضر موجود در نور خورشید است که در فصل بهار به وفور وجود دارد. خنک بودن هوا در این فصل، باعث می شود که افراد مدت زمان بیشتری را نسبت به فصل های گرم سال در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار بگیرند. نسیم ملایم بهار و شکوفه های زیبای بهاری و زنده شدن طبیعت، شخص را تشویق به گردش در طبیعت زیبا می کند در حالی که از تاثیرات نامطلوب نور خورشید بی خبر است. در طیف نور خورشید، بخشی که به زمین روشنی می بخشد قابل رؤیت و بخشی مانند اشعه ماورای بنفش غیرقابل دیدن است. ۵ درصد این اشعه پس از برخورد با سطح پوست، خصوصا پوست صورت و پشت دست ها منعکس و ۹۵ درصد آن وارد پوست می شود.

بخشی از آن را قسمت های سطحی پوست به وسیله رشته های کلاژن و الاستیک جذب می کنند. این بخش در سطح پوست باعث پیدایش لکه های قهوه ای و زبر و خشن شدن آن می شود بنابراین پوست لطافت خود را از دست می دهد و در برخورد های طولانی مدت و سال های متمادی، ضایعات پیش سرطانی و در نهایت سرطان های پوستی در آن به وجود خواهد آمد.رشته های کلاژن و الاستیکی ضخیم و تکه تکه و چین و چروک های سطحی و در نهایت عمقی در پوست ایجاد می شود. رنگ پوست زرد به نظر می رسد و خاصیت ارتجاعی آن نیز از بین می رود. قدرت حفظ آب خود را از دست می دهد و در پایان دچار پیری زودرس خواهد شد.

توصیه این است که از نسیم بهاری، گل های زیبا و طبیعت زیبا با رعایت نکات ایمنی لذت ببرید، در درجه اول از کلاه های لبه دار و لباس های پوشیده ریز بافت و در درجه دوم از کرم ها و لوسیون های ضدآفتاب، آن هم به مقدار مناسب، استفاده کنید یک ضدآفتاب ایده آل، باید بتواند کاملا مانع آسیب رساندن اشعه ماورای بنفش نور خورشید به پوست شود

گاهی‌اوقات حذف عواملی که باعث ایجاد حساسیت پوستی در سفر می‌شوند، کاری نسبتاً غیرممکن است. استرس، تغییر رژیم غذایی و شرایط محیطی باعث می‌شوند که پوست حین سفر خشک شود و زمینه‌ساز بروز عوارض پوستی باشد. بهترین راه برای اینکه عوارض پوستی هنگام سفر را به حداقل برسانید، این است که پوستتان را مرطوب نگه‌دارید.

با اجرای روش‌های آبرسانی به پوست، شما می‌توانید بدون انجام کارهای پردردسر و زمان‌بر از پوستتان حین سفر مراقبت کنید. پرکاربردترین و آسان‌ترین روش‌های آبرسانی به پوست در مسافرت، عبارتند از:

یک بطری آب همراه خود داشته باشید

احتمالاً حمل دائم یک قمقمه یا بطری آب برای شما خوشایند نباشد، اما باید توجه کنید نوشیدن آب در تمامی شرایط سفر امکان‌پذیر نیست و ممکن است به مدت چند ساعت آبی ننوشید. این یک روش کم‌هزینه و ساده است که از خشکی پوستتان جلوگیری می‌کند. اگر برای مدت طولانی در هتل اقامت دارید، از مهماندار هتل درخواست کنید در یخچال اتاق شما آب قابل نوشیدن بگذارد.

نوشیدنی‌ها و غذاهایتان را بادقت انتخاب کنید

تصور اشتباه در مورد نوشیدن چای این است که کم‌آبی بدن را جبران می‌کند. اما بهتر است بدانید که نوشیدنی‌های حاوی شکر، چای، قهوه و الکل کم‌آبی بدن شما را بیشتر می‌کنند. همچنین مصرف غذاهایی که سرخ شده‌اند و نمک زیادی دارند، باعث کم‌آبی بدن می‌شوند.

تنقلات طبیعی را جایگزین تنقلات مصنوعی کنید

خوراکی‌هایی مانند پفک، پاستیل و آبمیوه‌های صنعتی که با مواد مصنوعی و شیمیایی درست شده‌اند، علاوه‌بر اینکه فایده‌ای برای بدن ندارند، باعث خشکی آب بدن می‌شوند. میوه خشک یا میوه تازه دو گزینه مناسب برای تنقلات شما هستند. میوه‌ها علاوه‌بر فواید و ویتامین‌های زیادی که دارند، یک منبع قوی برای تأمین آب بدن و پوست هستند.

نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت بنوشید

آب‌میوه طبیعی و آب نارگیل جزو این دسته از نوشیدنی‌ها هستند. نوشیدنی‌هایی که الکترولیت دارند، از طریق مواد معدنی درون خودشان آب را به قسمت‌های موردنیاز بدن هدایت می‌کنند.

از مرطوب‌کننده‌های صورت استفاده کنید

معمولاً در سفرهای تفریحی، حضور در محیط‌های خیلی گرم زیاد است. کرم‌های مرطوب‌کننده یک گزینه مناسب برای تقویت رطوبت پوست هستند که تهیه، حمل و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است.

حمام‌کردن منظم را فراموش نکنید

با وجود مشغله زیاد و زمان کمی که در سفر دارید، می‌توانید با دوش آب گرم در زمان استراحتتان به پوستتان طراوت زیادی ببخشید. آلودگی‌های مختلفی که روی پوست صورت و بدن تجمع می‌کنند، مانع از رسیدن اکسیژن و آب به پوست می‌شوند و فواید استفاده از محصولات مراقبتی آب‌رسان را به صفر می‌رسانند.

شستن بدن و صورت علاوه‌بر ازبین‌بردن میکروب‌ها از روی پوست، آن را مرطوب می‌کند. اگر به طبیعت سفر می‌کنید و به حمام دسترسی ندارید، شناکردن در حوضچه‌های طبیعی آب‌معدنی گزینه خوبی برای شماست.

مراقبت از پوست در سفر

اقدامات لازم برای مراقبت از پوست در سفر

استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان

شاید شما پرواز و ارتفاع را دوست داشته باشید؛ اما پوستتان چنین حسی ندارد. دلیل این مساله آن است که در ارتفاع زیاد میزان رطوبت هوا کمتر شده و در پروازهای طولانی مدت هم منجر به دهیدراته شدن پوست می‌شود.

اگر رطوبت از دسته رفته را جبران نکنید، بعد از پرواز پوست خشک می‌شود و حالت کشسانی خود را از دست می‌دهد. بنابراین، استفاده از یک مرطوب‌کننده سبک یا آبرسان در طول پرواز، راهی مناسب برای مراقبت از پوست در سفر است.

استفاده از کرم دور چشم

در طول سفر ممکن است مواردی مثل بی‌خوابی، استرس یا خستگی زیاد را تجربه کنید؛ متاسفانه این عوامل به سرعت روی پوست زیر چشم تاثیر می‌گذارند و باعث ایجاد پف یا تیرگی در این ناحیه می‌شوند.

بنابراین سعی کنید با استفاده از محصولاتی مانند کرم دور چشم یا ماسک زیر چشم، این مشکل را برطرف کنید و خستگی را از چشمان خود بگیرید.

آمادگی برای جوش و آکنه و رفع آن

همان‌طور که تا به حال متوجه شده‌اید، پوست رابطه خوبی با سفر و تغییر در روتین معمولی زندگی ندارد و از طریق جوش و آکنه به آن واکنش نشان می‌دهد. بنابراین با همراه داشتن محصولات حاوی سالیسیلیک اسید، می‌توانید مشکل جوش‌های پوستی را سریع‌تر از حالت عادی حل کنید.

همراه داشتن اسپری آبرسان

اگر پوست خشک یا مختلطی دارید یا به منطقه‌ای سردتر سفر می‌کنید، حتما با خود یک اسپری آبرسان صورت داشته باشید. از آنجایی که بدن و پوست در سفر معمولا آب بیشتری از دست می‌دهد، اسپری آبرسان می‌تواند راه‌حل مناسبی برای حل دهیدراته شدن پوست در سفر باشد.

استفاده از ضد آفتاب در همه حال

از هر متخصص پوستی که سوال کنید بدون کدام محصول پوستی نمی‌توان زندگی کرد، جواب او قطعا کرم ضدآفتاب است.

مهم نیست مقصد سفر شما شهری آفتابی است یا ابری و سرد؛ در هر صورت برای در امان بودن از آثار مخرب آفتاب، استفاده از کرم ضدآفتاب ضروری است و باید هر دو ساعت هم تمدید شود.

داشتن یک روتین پوستی ساده و ثابت

از آنجا که معمولا امکان همراه بردن همه محصولات مراقبت از پوست در سفر وجود ندارد، برای بردن آن‌ها بهتر است اولویت‌بندی کنید.

به‌طورکلی شوینده، کرم مرطوب کننده، آبرسان و سرم ویتامین C از جمله محصولات ضروری برای حفظ سلامت پوست هستند.

برای آنکه بتوانید سبک سفر کنید و با محدودیت‌های شرکت هواپیمایی درباره حمل مایعات دچار مشکل نشوید، می‌توانید از تستر و سمپل محصولات پوستی در سفر استفاده کنید که اندازه بسیار کوچک‌تری دارند و برای مصرف چند روزه مناسب هستند.

استفاده از لیپ‌بالم برای پیشگیری از خشکی لب

اگر معمولا لب‌های خشکی دارید، بهتر است بدانید در سفر این مشکل حادتر می‌شود. پوست لب نسبت به تغییر آب‌وهوا به سرعت واکنش نشان می‌دهد و پیامد آن علائمی مثل خشکی زیاد و ترک لب‌هاست.

بنابراین، توصیه می‌شود همیشه یک بالم لب تقویت‌کننده همراه داشته باشید و در صورت نیاز آن را تمدید کنید.

هنگام انتخاب لیپ بالم مناسب سفر دنبال محصولات حاوی ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید، شی باتر و ویتامین A باشید. همچنین ترجیحا از لیپ بالمی با خاصیت ضدآفتاب استفاده کنید.

استفاده از ماسک ورقه‌ای در سفر

هنگام شب که به هتل برمی‌گردید و فرصتی فراهم می‌شود تا ساعتی به اینستاگرام سر بزنید یا استراحت کنید، بهترین زمان است که از یک ماسک ورقه‌ای آبرسان یا تقویت‌کننده استفاده کنید.

ماسک صورت خستگی روز را از چهره شما رفع می‌کند و رطوبت را به پوستتان برمی‌گرداند.

استفاده از دستمال مرطوب

از آنجا که در طول سفر معمولا امکان شست‌وشوی صورت با شوینده وجود ندارد، می‌توانید دستمال مرطوب را جایگزین شوینده کنید و به کمک آن آلودگی و مواد آرایشی را از روی صورت پاک کنید.

البته دستمال مرطوب نمی‌تواند به طور کامل جای شوینده را بگیرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل خواب صورت خود را به خوبی بشویید.

سخن پایانی

با اینکه رفتن به مسافرت و گردش برای سلامتی بدن بسیار مفید است، اما عدم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند باعث ایجاد عوارض پوستی شود. مهم‌ترین مشکل پوست شما در سفر، خشک‌شدن آن است که باعث بروز لکه‌ها، جوش‌ها و مشکلات دیگر می‌شود. بهترین راهکار برای پیشگیری از ایجاد‌شدن عوارض پوستی در سفر، این است که آن را مرطوب نگه‌دارید.

مزیت روش‌های مراقبت از پوست در سفر که این است که اجرای آن‌ها به هزینه و زمان زیادی نیاز ندارد. نوشیدن آب کافی، نظافت و شستن منظم پوست و خواب کافی، سه عامل مهمی هستند که باید در سفرهای کاری و تفریحی رعایت کنید تا خاطره شیرین سفرتان به یک تجربه تلخ تبدیل نشود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *