مراقبت بدن, مراقبت پوست

لایه برداری پوست با اسکراب

لایه برداری پوست با اسکراب

برای این که پوست بدن شادابی و تازگی خود را حفظ کند، لازم است که سلول‌های مرده از لایه‌های رویی برداشته شوند و سلول‌های جدید و شاداب در سطح پوست باقی بمانند. در این زمان است که پوست درخشان و شفاف به نظر می‌رسد و سلامت خود را به خوبی نمایان می‌کند. یکی از روش‌های لایه برداری پوست استفاده از اسکراب بدن و اسکراب صورت است.

اسکراب بدن چیست؟

اسکراب‌ها، نوعی لایه بردار ملایم و فیزیکی هستند که برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست فرآوری شده‌اند. این محصول، اغلب بر پایه سایندگی مواد طبیعی مانند نمک، شکر، قهوه یا هسته میوه هایی مثل زردآلو، گردو و زیتون ساخته و تولید می‌شود. این مواد ساینده، روی پوست می‌غلتند و به آرامی سلول‌های مرده را از بین می‌برند. نتیجه این عملکرد، روشن شدن رنگ پوست و افزایش نرمی و لطافت بدنتان است.

در این مطلب که توسط بهترین کارشناسان صورت در فروشگاه آرایشی و بهداشتی هزارجور آماده شده است، هر آنچه در رابطه با اسکراب پوست، صورت و بدن لازم است بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم.

لازم است بدانید که راه های بسیار زیادی برای زیباتر جلوه دادن پوست وجود دارد، که بیشتر این راه ها، برای پاکسازی پوست از مواد زائد و اضافی است. زیرا برای اینکه پوست، شاداب و جوان بماند و زیبایی خود را حفظ کند، لازم است که بافت مرده از آن جدا شود تا فضا برای رشد سلول های در حال تکثیر باز شود. تجمع لایه های مرده بر روی آن، منجر به ایجاد تیرگی پوست، ایجاد چین و چروک، پدید آمدن جوش و آکنه، شل شدن و افتادگی پوست و … می شود.

در این وضعیت پوست به سمت پیری می رود. اگر در جستجوی احساس سبکی، تازگی و بازگشت زیبایی به پوست تان هستید، ما به شما انجام صحیح و اصولی اسکراب پوست را توصیه می کنیم.

لایه برداری پوست با استفاده از اسکراب

سلول‌های مرده پوست، چربی‌های طبیعی بدن، استفاده از لوازم آرایشی و گرد و غبار و ذرات آلوده در هوا می‌توانند منافذ پوست شما را ببندند. با استفاده از لایه برداری، می‌توانید همه این ذرات را پاک کنید و باعث شوید که پوست روشن‌تر و شفاف‌تر به نظر برید و احساس تمیزی بیشتری داشته باشید. پوست ما مدام در چرخه تجدید سلول‌ها وجود دارد، سلول‌های تازه و جدید ساخته می‌شوند و جایگزین سلول‌های قدیمی و مرده می‌گردند. با استفاده از عمل لایه برداری، از طریق پاک کردن لایه رویی پوست که حاوی سلول‌های مرده است و ظاهر کردن لایه جدید پوست که در زیر آنها قرار دارد، فرآیند جایگزینی سلول‌ها بهتر انجام می‌شود. با کمک لایه برداری پوست، آلودگی و باقی مانده سلول‌های مرده تمیز و سلول‌های جدید آزاد می‌شوند. در نتیجه این عمل، مرطوب کننده‌ها بهتر جذب پوست می‌گردند. اسکراب‌ها محصولاتی هستند که در اشکال مختلف تولید می‌شوند. این محصولات می‌توانند به شکل ژل یا کرم‌هایی باشند که دانه‌های ریز یا همان اسکراب‌ها درون آنها دیده می‌شوند و یا حالت سفت و جامدتری تری داشته باشند. تنوع این محصولات در دسته لوازم آرایشی و بهداشتی به حدی زیاد است که نمی‌توان آنها را به طور دقیق دسته‌بندی کرد.

مزایای اسکراب

  • لایه بردار ملایم پوست
  • زدودن آلودگی‌ها از سطح پوست
  • آماده ساختن پوست برای جذب بهتر مواد مغذی
  • از بین بردن چروک‌های سطحی پوست
  • رفع جوش‌های زیر پوستی
  • کمرنگ کردن لک‌های پوستی
  • آبرسان و مرطوب کننده پوست
  • شفافیت و روشن کننده پوست
  • لطافت پوست
لایه برداری پوست با اسکراب

اسکراب های موجود در بازار از چه موادی تشکیل شده اند؟

همانطور که گفتیم این محصولات لایه بردار که نقش پاکسازی پوست را دارند، حاوی دانه هایی جامد تحت عنوان گرانول هستند که در یک پایه ی ژله ای یا کرم مانند شناورند. وظیفه ی این دانه ها پاکسازی عمیق پوست از طریق زبر تر کردن بافت اسکراب است. گرانول ها گاها از جنس پلی اتیلن و گاه از جنس ترکیبات طبیعی مانند هسته خرد شده ی میوه ها، پوست خرد شده ی گردو و بادام و … هستند. در ترکیب اسکراب پوست همچنین می توان مواد مغذی، انواع ویتامین ها، آبرسان ها و مرطوب کننده ها و انواع نرم کننده ها را مشاهده کرد. مرغوبیت هر اسکراب SCRUB به واسطه ی میزان غنی بودن فرمولاسیون آن از مواد گیاهی و ارگانیک مورد نیاز پوست تعیین می گردد.

طرز استفاده از اسکراب بدن

اسکراب بدن، محصولی بسیار کاربردی است که می‌تواند سطح بهداشت و زیبایی پوست بدنتان را تا حد زیادی ارتقا دهد. علاوه بر این، استفاده از اسکراب، کار بسیار راحتی است و وقت زیادی نمی‌گیرد. برای استفاده صحیح از اسکراب بدن و بهره مندی از حداکثر قابلیت آن، می‌توانید مطابق راهنمای زیر پیش بروید:

  • با آب ولرم دوش بگیرید

اسکراب پوست، معمولا آخرین مرحله از روتین حمام را به خود اختصاص می‌دهد. پیش از آن، بهتر است با آب ولرم دوش بگیرید و اجازه دهید بخار آب گرم پوستتان را نرم و انعطاف پذیر کند. این نکته، نقش بسیار موثری در بهبود عملکرد دانه‌های ساینده اسکراب‌ها دارد.

  • پوستتان را با مواد شوینده تمیز کنید

پیش از اینکه به سراغ اسکراب بدنتان بروید، پوستتان را با شامپو بدن یا صابون معمولی بشویید. این کار، آلودگی‌های سطحی را از بین می‌برد و پوست را برای لایه برداری آماده می‌کند.

  • اسکراب را روی پوستتان ماساژ دهید

بعد از اینکه بدنتان را با روتین معمولی خود به خوبی شستید، می‌توانید به سراغ اسکراب بروید. در این مرحله، مقداری از اسکراب را بردارید و با حرکات دایره‌ای روی پوستتان بمالید. بهتر است این کار را از قسمت بالاتنه شروع کنید و به صورت مرحله به مرحله پیش بروید.

اسکراب را با حرکات دایره‌ای دست، روی قسمت سینه، بازوها، تنه و در آخر پاهایتان ماساژ دهید. اندام‌های پشتی و کمر را فراموش نکنید.

o       در صورت تمایل، می‌توانید از براش یا دستکش مخصوص اسکراب استفاده نمایید. با این کار، کف دست و نوک انگشت‌ها از سایش بیش از حد در امان می‌مانند.

o       اسکراب را نباید بیش از 30 تا 60 ثانیه روی هر بخش از بدنتان ماساژ دهید. چرا که سایش بیش از حد پوست، می‌تواند با التهاب، حساسیت و خراش پوستی همراه باشد.

o       فشار بیش از حد پوست حین لایه برداری، تاثیر اسکراب را افزایش نمی‌دهد. بلکه باعث آسیب پوستی و تحریک حساسیت آن می‌شود. توصیه می‌شود هنگام لایه برداری، فشار ثابت و ملایمی به پوستتان وارد کنید تا از تمام فواید اسکراب بدن بهره مند شوید.

  • بدتان را با دقت آبکشی نمایید

بعد از اینکه تمام قسمت‌های بدنتان را لایه برداری کردید، پوستتان را با آب ولرم آبکشی کنید تا تمام سلول‌های مرده و پوست‌های اضافی حذف شوند. حین شستشوی پوست، اسکراب را به آرامی روی بدنتان ماساژ دهید تا کاملا شسته شود و از بین برود.

  • در صورت نیاز، می‌توانید شیو کنید

بهترین زمان برای شیو موهای زائد بدن، همین حالا است. بعد از لایه برداری، آکنه‌ها و موهای زیر پوستی خارج می‌شوند. در نتیجه، امکان آسیب پوستی ناشی از شیو به حداقل می‌رسد.

  • خشک کردن اصولی پوست را از یاد نبرید

بعد از لایه برداری و شیو، پوست شما بیش از همیشه حساس است و به مراقبت احتیاج دارد. به همین خاطر، بهتر است از حوله نرم و لطیفی برای خشک کردن بدنتان استفاده نمایید.

مراقبت هایی که باید بعد از استفاده از اسکراب ها صورت گیرد

  • پرهیز از دست کاری جوش و کندن جوش ها
  • پرهیز از انجام آرایش های سنگین و استفاده از لوازم مراقبتی قوی
  • شست و شوی مناسب پوست
  • عدم استفاده از تونر ها
  • پرهیز از ماساژ صورت بعد از استفاده از اسکراب ها
  • پرهیز از ورزش بعد از انجام این کار
  • عدم استفاده از دارو های ضد آکنه بعد از استفاده از این محصول
  • دوری از آفتاب
  • پرهیز از انجام لیزر و وکس

در زمان خرید اسکراب باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

از مهم ترین نکاتی که در زمان خرید اسکراب پوست باید به آنها توجه شود، می توان موارد زیر را نام برد:

  • اسکراب دارای پروانه بهداشت باشد.
  • بسته بندی مناسبی داشته باشد و بر روی آن تاریخ درج شده باشد.
  • باید دارای منشا گیاهی طبیعی باشد.
  • میزان مواد شیمیایی به کار گرفته شده در اسکراب باید رو به صرف باشد و در ترکیبات به حداقل برسد.
  • همچنین اسکراب باید فاقد هر گونه اسانس و عطر شیمیایی باشد.

چند وقت یک‌بار باید از اسکراب بدن استفاده کرد؟

درست است که لایه برداری پوست، می‌تواند سیستم عملکردی این اندام را بهبود ببخشد، اما لایه برداری روزانه و مداوم، کاری غیر اصولی و خشن است که سلامت سلول‌های پوستی را به خطر می‌اندازد. همچنین، با مختل کردن قدرت ترمیم و بازسازی پوست، حساسیت‌های پوستی را افزایش می‌دهد.

برای بهره مندی از خواص لایه برداری و جلوگیری از آسیب پوستی، بهتر است اسکراب‌ها را در روتین هفتگی خود بگنجانید. شما می‌توانید با توجه به جنس پوست و میزان حساسیت آن، هفته‌ای 1 تا 2 بار از اسکراب بدن استفاده نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *