مراقبت بدن, مراقبت پوست

استفاده از سوهان پا

سوهان و رنده پا

یکی از کارهایی که هنگام مراجعه به سالن های زیبایی برای پدیکور پا انجام می شود سوهان کشی کف پا است که به وسیله سوهان و رنده پا یا سمباده پا انجام می شود. سوهان کشی کف پا برای افرادی انجام می شود که کف پایشان ترک خورده و پینه بسته و سخت و ضخیم شده است. پوست پا هم درست به اندازه پوست دست نیاز به مراقبت و نگهداری دارد ولی اغلب مردم از آن غافل می شوند. شادابی و سلامت پوست پا تاثیر زیادی بر زیبایی کلی بدن دارد. مراقبت از پوست پا در فصل تابستان که بیشتر در معرض نور آفتاب و گرد و خاک قرار می گیرد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

سوهان و رنده پا چیست؟

سوهان پا یا سوهان پدیکور وسیله ای فلزی مثل رنده یا سمباده ای درشت است که به لایه برداری پوست مرده و سخت پا کمک میکند. با سوهان و رنده پا میتوانید پوست کف پا و پاشنه پا را لایه برداری کنید. سوهان پا معمولا از نظر زبری درجه بندی متفاوتی دارد، درجه زبرتر آن برای سوهان کشی روی پوست های ضخیم

و پینه دار استفاده میشود و از درجه نرم آن برای صاف کردن و لایه بردرای سطح پوست پا که ترک های سطحی دارد استفاده میکنند.

طرز استفاده از سوهان پا

مرحله اول: خیساندن پاها

جکوزی پا یا یک کاسه بزرگ را با آب گرمی که قابل تحمل است پر کنید. توجه داشته باشید که آب داغ خیلی سریع پوست شما را نرم می کند و باعث سوختن پوست پای شما میشود، پس توصیه میش اودز آب داغ استفاده نکنید.

پس از ورود پاهای خود درون آب گرم مقداری نمک اسپا نیز به آب گرم اضافه نمایید.

مرحله دوم: خشک نمودن پاها

بعد از 10 تا 15 دقیقه پینه ها به اندازه کافی نرم خواهند شد.توجه داشته باشید که این مرحله را نادیده نگیرید!

در غیر این صورت، اگه پوست شما خیلی خشک باشد، در مرحله سوهان کشی ممکن است آسیب های متعددی به پوست پاهای شما وارد شود. پس از خارج نمودن پاها از آب گرم پاهای خود را خشک کنید.

یک حوله تمیز کنار کاسه آب قرار بدید. پس از خیس کردن پاها، آنها را بیرون بیارید و پاهای خود را روی حوله قرار بدید. آنها را به آرامی خشک کنید، نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که پاها را زیاد خشک نکنید و اجازه بدید مقداری رطوبت در سطح پوست پاهای شما بماند.

مرحله سوم: سوهان کشی پا

در ادامه برای حذف سلول های مرده پا و جدا کردن پوست های ضخیم از سوهان پا استفاده کنید. یکی از پاهای خود را روی زانوی مقابل قرار بدید تا پای شما در موقعیت مناسبی برای استفاده از سوهان پا قرار بگیرد. پای خود را خم کنید و کشش بدید تا سوهان کشی برای شما راحت و آسان شود.

سوهان را روی پا نگه دارید و از یک حرکت رو به پایین برای خراشیدن پوست ضخیم استفاده کنید.

خراشیدن پوست و سوهانکشی را تا زمانی که تمام نواحی پا صاف بشه ادامه بدید.

مرحله چهارم: مرطوب کردن پوست پا

پس از سوهان کشی و جدا نمودن پینه ها و پوست های ضخیم و خشک با استفاده از مرطوب کننده پوست پاهای خود را مرطوب کنید. می تونید از لوسیون، کرم یا روغن معطر استفاده کنید. سپس پاهای خود را ماساژ بدید. ماساژ برای پاهای شما و همچنین پوست تازه شکل گرفته بسیار مفید است. ماساژ پا به بهبود گردش خون کمک می کند، عضلات را شل میکند و درد را تسکین میدهد.

انواع سوهان و رنده پا

سوهان پا در دو نوع دستی و برقی تولید می شود.

نوع برقی سوهان کف پا بدون این که نیاز به تلاش زیادی داشته باشید در کمترین زمان ممکن به راحتی لایه های مرده و پینه بسته روی پاشنه پا را جدا می کند.

سوهان برقی پدیکور پایه های مختلفی دارد که امکان سوهان کشی کف پا را برایتان فراهم می کند. کافی است که با توجه به درجه زبری یا نرمی مورد نیاز ، سری مناسب را روی هندپیس دستگاه سوهان برقی نصب کنید و پوست های مرده را سوهان بکشید.

انجام روش های مختلف کفسابی پا می تواند فواید مختلفی برای شما داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

 1 - پینه ها و سلول های مرده پوست را از بین می برد

پاهای شما هرروز با سطوح مختلفی در تماس است که می تواند باعث آسیب به پوست پا شود. راه رفتن روی سطوح سخت می تواند باعث ایجاد پینه و سایر بیماری های پوستی مانند عفونت های قارچی شود. پینه ها نیز به دلیل اصطکاک ناشی از پوشیدن کفش های نامناسب و خیلی تنگ که جریان خون را محدود می کنند، ایجاد می شوند. کفسابی پا به طور منظم می تواند این پینه ها را از بین ببرد و سلول های مرده پوست را پاک کند.

 2 - جریان خون را بهبود می بخشد

پدیکور پا شامل ماساژهایی است که می تواند جریان خون را در پا افزایش دهد. این امر به پاهای شما آرامش می دهد، درد را تسکین داده و تنش را کاهش می دهد.

 3 - از عفونت های قارچی جلوگیری می کند

بر اساس یک مطالعه بالینی، حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به عفونت قارچی پا هستند. متأسفانه، این عفونت ها اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند. پدیکور منظم پاها و ناخن های شما را کاملا تمیز می کند و در نتیجه از بروز مجدد عفونت های قارچی جلوگیری می کنند. عفونت قارچی ممکن است در مراحل اولیه توسط یک مانیکوریست حرفه ای تشخیص داده شود که به درمان سریع تر کمک می کند.

4 - کیفیت خواب را بهبود می بخشد

کفسابی معمولاً شامل ماساژ پا و حمام پا با استفاده از دستگاه های مخصوص است. هر دوی این روش ها می توانند به درمان مشکلاتی مانند بی خوابی، خستگی و اضطراب کمک کنند. در رفلکسولوژی پا که توسط متخصصین پدیکور انجام می شود، بر روی نقاط خاصی از پا فشار وارد می شود تا تنش ها و استرس ها را تسکین دهند. این کار می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد و به ویژه برای بیماران مسن موثر باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *