مراقبت پوست

خواص جادویی ویتامین E برای پوست و سلامتی

خاصیت ویتامین ای

ویتامین E از ویتامین‌ های محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود.

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی یا حتی آلزایمر را کاهش دهند.

خواص جادویی ویتامین E برای پوست را بشناسید

به منظور کاهش التهاب و جوان‌تر شدن پوست می توانید ویتامین E را به صورت موضعی روی پوست استفاده کنید. بسیاری از افراد حتی با یک شب مصرف موضعی ویتامین E روی صورت نیز تغییرات خوبی را احساس می‌کنند.

منابع ویتامین E چیست؟

ویتامین E هم مانند تمام مواد شیمیایی دارا تنوع زیادی در فرم و حالت هست که از بین ۸ فرم شناخته شده از این ویتامین بدن ما تنها با یکی فرم سازگاری دارد که در مواد غذایی زیر به وفوور یافت میشود:

مهترین منبع برای این ویتامین آجیل ها هستند که در این بین میتوان از:

  • دانه آفتابگردان
  • فندق
  • بادام
  • بادام زمینی

و در بین سبزیجات از:

  • زیتون
  • آووکادو
  • بروکلی
  • اسفناج
  • کیوی
  • گوجه فرنگی

نام برد.

خواص ویتامین ای

فواید ویتامین E برای پوست
ویتامین E در درجه اول جنبه آرایشی دارد. از آن جا که شواهد علمی مربوط به تأثیر ویتامین E بر پوست، کامل نیست؛ قبل از استفاده از آن با پزشک یا متخصص مراقبت از پوست مشورت کنید. در ادامه به مهم‌ترین خواص ویتامین e برای صورت و پوست بدن می‌پردازیم:

1-مرطوب کننده بودن
محققان دریافته‌اند که محصولات حاوی ویتامین E می‌توانند پوست را مرطوب کنند. با این حال، آن‌ها ارتباطی بین مصرف ویتامین E و آبرسانی پوست شناسایی نکرده‌اند. بنابراین، افرادی که مایل به استفاده از ویتامین E به‌عنوان مرطوب کننده هستند، باید از محصولات موضعی حاوی این ویتامین استفاده کنند.

2-مبارزه با آسیب‌های پوستی مربوط به اشعه ماوراء بنفش
دانشگاه ایالتی اورگان بیان می‌کند مطالعات متعددی نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند با آسیب‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مقابله کند. با این حال، بیشتر این تحقیقات تا به امروز شامل حیوانات یا سلول‌های پوست انسان در یک محیط آزمایشگاهی بوده ‌است. این امکان وجود دارد که افزودن ویتامین E به ضد آفتاب فواید بیشتری برای پوست داشته‌ باشد، اما باید توجه داشت که ویتامین E به خودی خود یک ضد آفتاب موثر نیست.

3- پیشگیری از آفتاب سوختگی
از دیگر فواید ویتامین ای برای صورت این است که برای پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی کاربرد دارد. تحقیقات محدودی نشان می‌دهد که ویتامین E می‌تواند از ایجاد آفتاب سوختگی جلوگیری کند یا اثر آن را کاهش دهد. از آن جایی که چربی موجود در ویتامین E می‌تواند پوست‌های خشک و پوسته پوسته را مرطوب کند و التیام دهد، ممکن است به تسکین سوزش و خارش ناشی از آفتاب سوختگی نیز کمک کند. با این حال، استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید بهترین راهبرد برای محافظت از پوست است.

4-جلوگیری از پیری و چین و چروک صورت
ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان است و بر گردش خون تاثیر می‌گذارد. به‌همین دلیل است که افراد پس از استفاده موضعی از روغن ویتامین E متوجه تفاوت در استحکام و ساختار پوست خود می‌شوند. مطالعه‌ای در سال 2013 بیان می‌کند که ویتامین E و سایر مواد طبیعی غنی از آنتی اکسیدان به طور کلی به‌عنوان درمانی برای به تاخیر انداختن چین و چروک پذیرفته می‌شوند که به این چین و چروک‌ها، پیری ناشی از نور آفتاب نیز می‌گویند.

خطرات استفاده از ویتامین E

ویتامین E برای همه نیست. بیمارانی که پوست حساس دارند، ممکن است واکنش منفی به ویتامین E موضعی نشان دهند.

به‌ علاوه افرادی که پوست مستعد اگزما دارند، ممکن است واکنش بدی نسبت به ویتامین E موضعی داشته باشند. بنابراین اگر برنامه‌ای برای استفاده از ویتامین E برای اگزما دارید، بهتر است به فرم خوراکی آن تکیه کنید.

اگر از مکمل‌های ویتامین E استفاده می‌کنید، باید احتیاط کنید، مصرف بیش از حد ویتامین E می‌تواند عوارض گوارشی ایجاد کند، مانند:

  • استفراغ
  • تهوع
  • اسهال
  • خستگی
  • ضعف
  • سردرد

به‌ علاوه، ویتامین E، لخته شدن خون را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد. شما باید قبل از هرگونه اقدام پزشکی، از مصرف این ویتامین خودداری کنید.

سخن پایانی
معمولا ویتامین e برای صورت و پوست بدن، در محصولات آرایشی و مکمل‌های غذایی استفاده می‌‌شود. ویتامین E به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند. مردم اغلب می‌توانند ویتامین E کافی را از غذا یا به شکل مکمل‌ها و محصولات مراقبت از پوست دریافت کنند. به طور کلی ویتامین ای برای پوست مفید و موثر است و آن را مرطوب نگه می‌دارد. از اثرات آفتاب‌سوختگی و آکنه محافظت می‌کند و خاصیت ضدسرطانی دارد. با این حال، مردم باید به خاطر داشته ‌باشند که هنوز شواهد محکمی برای بسیاری از ادعاها در مورد مزایای استفاده موضعی ویتامین E وجود ندارد. علاوه ‌براین، مصرف بیش ازحد ویتامین E خوراکی می‌تواند خطرناک باشد. پس قبل از مصرف ویتامین ای برای صورت با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *