مراقبت پوست

روش صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

روش صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

آفتاب‌سوختگی می‌تواند دردناک و ناراحت‌کننده باشد و همچنین خطرات جدی را برای سلامت شما به همراه داشته باشد. براساس تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات سرطان انگلستان، سالانه حدود 15 هزار گونه جدید از ملانوما (melanoma)، جدی‌ترین نوع سرطان پوست، تشخیص داده می‌شود که 86 درصد از آن‌ها با انجام اقدامات لازم در مقابل خورشید، قابل پیشگیری هستند.

ضدآفتاب یکی از محصولاتی است که برای محافظت از پوست در برابر تابش نور مضر آفتاب استفاده می‌شود. استفاده از ضدآفتاب ها می‌تواند در کاهش خطر سرطان پوست، پیری زودرس پوست و سایر آسیب‌هایی که تابش مضر آفتاب به پوست می‌رساند مؤثر باشد.

اما برای استفاده صحیح از ضدآفتاب باید اصولی را رعایت کرد.

در این مطلب، نحوه استفاده صحیح از ضدآفتاب را بررسی خواهیم کرد.

از شماره‌های بالا بپرهیزید

رده‌های زیادی از کرم‌های ضد آفتاب با SPF (یا فاکتور محافظت در برابر خورشید) بالای ۵۰ وجود دارد که اساسا نشان می‌دهند شما چه مدتی میتوانید بدون سوختگی، در معرض آفتاب قرار بگیرید.

برای مثال، SPF 15نشان دهنده‌ی این است که تا ۱۵ بار در برابر سوختگی از پوستتان محافظت می‌کند. وقتی این عدد از ۵۰ بالاتر میرود، دیگر این قانون صدق نمی‌کند. پس SPF 30 تا ۵۰ به اندازه کافی مناسب است.

به دنبال فرمول‌های «طیف گسترده» باشید

آیا می‌دانستید که دو نوع اشعه از خورشید ساطع می‌شود؟ UVB و UVA . اشعه UVA می‌تواند تا لایه‌های عمیق‌تری به پوست آسیب برساند، در حالی که UVB اشعه ایست که باعث آفتاب سوختگی میشود.

کرم‌های ضد آفتاب طیف گسترده، از پوست در برابر هر دوی این اشعه‌ها محافظت می‌کند.

چه مقدار باید استفاده کرد

می‌دانید که توصیه می‌شود هنگام شستن موها به اندازه یک سکه شامپو مصرف شود. اما درباره‌ی کرم ضد آفتاب، بر عکس است.

باید حدود ۳۰ گرم از کرم ضد آفتاب مصرف کنید که حدودا برابر با اندازه یک لیوان شات است!

چه زمانی آن را بزنید

پوست شما نیاز دارد که ضد آفتاب به آن نفوذ کند تا بتواند حفاظت مناسب را دریافت نماید. نمی‌توانید کمی کرم به صورتتان بزنید و بلافاصله بیرون بروید!

لوسیون را حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن به پوستتان بمالید.

همه جا آنرا بزنید

باید مطمئن شوید که تمام مناطق در معرض نور آفتاب را پوشش داده اید. حواستان به پشت گردن، شانه‌ها، قفسه سینه، گوش و حتی دست‌هایتان باشد!

تکرار کردنش را فراموش نکنید

حتی اگر یک ضد آفتاب، ضد آب هم باشد، می‌تواند با یک حوله پاک شود و یا با عرق کردن پایین بریزد. اطمینان حاصل کنید که هر چند ساعت آنرا تکرار می‌کنید.

اگر در استخر هستید، هر بار که از استخر بیرون آمدید مجددا آنرا تکرار کنید.

لب‌هایتان نیز حمایت نیاز دارند

لب‌ها نیز می‌توانند قربانی اثر آفتاب بشوند و آفتاب سوختگی لب‌ها، جهنم خاص خودش است! پس از آنها هم با یک بالم لب حاوی SPF محافظت کنید.

روش صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب

تا حالا به این فکر کردید که علاوه بر پوست صورت کدام بخش از بدن شما به ضدآفتاب نیاز دارد؟ در ادامه با ما باشید تا با پنج ناحیه از بدن که باید در برابر آفتاب از آن‌ها محافظت شود آشنا شوید:

پلک‌ها و پوست اطراف چشم‌ها

شاید تعجب کنید اما سرطان پلک 5 تا 10 درصد از سرطان‌های پوستی را تشکیل می‌دهد، با این حال هنوز هم اکثر افراد، این ناحیه از صورت را فراموش می‌کنند.

متخصصان توصیه می‌کنند که علاوه بر ضدآفتاب از عینک آفتابی نیز استفاده کنید. عینکی که انتخاب می‌کنید باید از چشم‌های شما در برابر هر دو اشعه‌ UVA و UVB محافظت کند و تا حد ممکن بیشتر نواحی اطراف چشم شما را بپوشاند.

بالای سر، محل رویش موها

سرطان می‌تواند پوست سر را نیز درگیر کرده و ناشناخته بماند. زیرا این ناحیه از دید ما پنهان است در نتیجه تشخیص آن مشکل خواهد بود. افرادی که موهای نازک و کم‌حجمی دارند حتماً باید از کلاه استفاده کرده و تا خط رویش موها را کاملاً با ضدآفتاب بپوشانند.

حتی زمانیکه موهایتان را تقسیم‌بندی کرده و می‌بافید، پوست سر در نواحی تقسیم شده‌، پوششی در برابر آفتاب نداشته و آسیب‌پذیر می‌باشند.

پشت و روی گوش‌ها

گوش‌ها را فراموش نکنید زیرا این ناحیه جزء نواحی حساس و پرخطر است و می‌تواند محل مناسبی برای ایجاد لک‌های قهوه‌ای باشد که در مردان بیشتر شایع است. اما همه باید مراقب باشند زیرا گوش‌ها سومین نقطه از بدن هستند که بیشترین احتمال ابتلا به سرطان‌های پوستی را دارند.

پشت دست‌ها و روی پاها

دست‌ها‌ بیشتر از سایر بخش‌های بدن نسبت به آفتاب واکنش نشان می‌دهند. بنابراین هنگام استفاده از ضد آفتاب از دستان خود غافل نشوید.

درصورتیکه به خوبی از این ناحیه محافظت نشود علاوه بر پیدایش چین و چروک و دهیدراته شدن، می‌تواند منجربه ظاهر شدن لک‌های پیری شود. همچنین در صورت پوشیدن صندل، پاهای شما نیاز به ضدآفتاب دارند. برخلاف دست‌ها، پاها در تمام طول سال در معرض نور خورشید قرار ندارند به همین دلیل بیشتر مستعد آفتاب‌سوختگی هستند.

قفسه سینه و خط گردن

این نواحی از حساس‌ترین بخش‌های بدن به خصوص در آقایان هستند که در طول تابستان در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند بنابراین بسیار مهم است که به طور مرتب از ضدآفتاب‌ با شماره SPF بالا برای این نواحی استفاده کنید. بهتر است قبل از اینکه لباس‌هایتان را بپوشید این نواحی را کاملاً با ضدآفتاب پوشش دهید.

علایم احتیاطی :

بعضی افراد ممکن است به علایم واکنش های حساسیتی نسبت به ضدآفتاب برخورد کنند.

این علایم شامل خارش، قرمزی و سوزش پوست هستند. در صورت بروز هر گونه علایم حساسیت، استفاده از ضدآفتاب را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

البته حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از هر محصول مراقبتی یا آرایشی جدید آن را در قسمت پست گوش خود تست کنید تا متوجه شوید که به آن حساسیت دارید یا نه

 استفاده مجدد از ضدآفتاب :

استفاده مجدد از ضدآفتاب بسیار مهم است. هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار باید ضدآفتاب را دوباره به پوست اضافه کنید، یا اگر تعرق زیادی داشتید، پوست خود را پاک کرده و مجدداً ضدآفتاب را به پوست اضافه کنید.

اگر شما در آب قرار دارید، باید بلافاصله پس از خروج از آب ضدآفتاب را دوباره به پوست خود اضافه کنید.

 استفاده از ضدآفتاب در روزهای ابری :

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که در روزهای ابری نیازی به استفاده از ضدآفتاب نیست، اما این ادعا کاملاً نادرست است. پرتوهای UV نیز در روزهای ابری وجود دارند و حتی زمانی که آفتاب مستقیم وجود ندارید این پرتو ها میتوانند به پوست ما آسیب بزنند و به همین دلیل باید همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید.

چه نوع کرم ضد آفتابی را باید استفاده کنید؟

شاید از خودتان بپرسید در میان انواع و اقسام کرم‌ها بهترین کرم ضد آفتاب کدام است؟ آکادمی درماتولوژی آمریکا یک ضد آفتاب خوب را با ویژگی‌های زیر تعریف می‌کند:

  • طیف گسترده باشد و از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند
  • دارای spf 30 یا بالاتر باشد
  • در برابر آب مقاوم باشد
  • مناسب نوع پوست انتخاب شود
  • ایجاد حساسیت ، قرمزی و التهاب نکند
  • ایجاد جوش، ماسیده شدن، سنگینی نکند

توصیه نهایی

معمولاً علت اینکه هنوز برخی افراد دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند این است که به مقدار کافی از ضدآفتاب استفاده نکرده‌ و یا به موقع آن را تجدید نمی‌کنند. همچنین استفاده از یک محصول تاریخ گذشته نیز می‌تواند موجب سوختگی و آسیب به پوست شود.

گران‌ترین ضد آفتاب هرگز به معنای بهترین ضد آفتاب نیست. به هنگام انتخاب ضد آفتاب محصولی را انتخاب کنید که حداقل SPF آن معادل ۳۰ باشد تا محافظت مناسبی از پوست شما به عمل آورد. پس از انتخاب یک ضد آفتاب با کیفیت مطلوب، مهم است که با نحوه صحیح استفاده از ضد آفتاب نیز آشنا باشید تا آن‌طور که انتظار می‌رود تاثیر آن را روی پوست خود مشاهده نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *